duminică, 17 februarie 2013

Araci pentru legume

Nu stiu daca la voi aracii constituie o problema. La noi da. In absolut fiecare primavara ne tot gandim unde sa gasim araci mai seriosi, din lemn si al caror pret sa nu fie rasarit din cartile cu glume bune.
Ne-ar trebui araci potriviti pentru legumicultura ( rosii etc), de diverse lungimi, care sa se poata folosi atat in gradina cat si pentru plantele din solar.
Pana acum, pe post de araci am folosit diverse bucati de metal asa incat gradina arata la un moment dat asa cum mi-am imaginat intotdeauna ca ar fi aratat "Padurea spanzuratilor". E deprimant. zau!
Am cochetat o vreme cu a ahizitiona araci de la magazinele de bricolaj. Sunt sigura ca i-ati vazut. Sunt in general metalici si au un pret pe care daca il inmultesti cu, sa zicem, 50 de cuiburi de plante care ar avea nevoie de ei, ajungi usor la o suma serioasa. Apoi ( si nu pe principiul "vulpea daca n-ajunge la struguri zice ca sunt acrii" ) nu sunt foarte sigura nici de eficienta lor. Am remercat ca sunt doua tipuri: drepti si spiralati, ambele variante metalice. Din lemn au doar pentru flori de ghiveci si sunt foarte, foarte subtiri, inutilizabili in gradina.

Eu cred ca cei mai potriviti sunt cei din imaginile de mai jos, numai ca ei se vand undeva la Toplita si engros.



Ce as putea face cu 400 de bucati care costa 2500 de euro? Eu am o gradina mica, mai oameni buni care faceti araci! ( probabil ca as avea nevoie de 50) Si stau in Bucuresti, deci imi trebuie o sursa, localizata ceva mai aproape decat Toplita.  Recunosc ca mi-ar trebui si un pret mai mic decat 6 euro/arac.

Acum e randul tirului de intrebari: voi ce araci folositi? De unde i-ati luat? Sunt rotunzi, patrati? De lemn sau de fier?

27 de comentarii:

  1. din ce am citit, aracii de fier nu sunt f buni, ca se incing vara si ard plantele. Cu lemn cred ca e mai bine, si pt rezistenta in timp ma gandesc ca se poate da cu ulei ars de masina. Gasesti baghete de lemn de diferite grosimi in magazinele de bricolaj, dar nu stiu cat de avantajosi ar fi la pret.

    RăspundețiȘtergere
  2. Am mai spus: Aracii din lemn, bagati in smoala la capat si varuiti sunt cei mai buni. In solar merge ca tomata sa stea pe sfoara - din PET-uri, nu din canepa ca nu sustine planta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Cumparati fier beton de 10 mm diametru, sunt depozite care fasoneaza (il indreapta, pt. ca vine colaci si il taie la lungimea dorita). Pot fi si astia varuiti alb, cei de la magazinele de bricolaj sunt acoperiti cu un strat f. subtire din pasta de PVC.

    RăspundețiȘtergere
  4. Dupa mai multe incercari cu diverse tipuri de araci am ajuns la concluzia ca, pentru zona mea cei mai utili sunt cei confectionati din lemn de salcam uscat. Araci ca cei din imagine am cumparat acum 3 ani , din lemn de stejar dar erau la 2 lei buc. dintr-un atelier de tamplarie din Rm Valcea. Sincer n-am fost incantat. Din 250 de araci cred ca mai sunt vreo 50. Din cauza conditiilor meteo ploaie si caldura, marea majoritate au crapat si nu mai pot fi folositi decat ca lemn de foc.Eu intentionez sa-mi fac si in gradina ca in solar spalieri din cornier pe care sa intind sarma si de care sa leg sforile.Se pot muta usor si sunt rezistenti in timp. Nu cred ca cea mai buna soluti la aracii de lemn este tratarea cu smoala. Exista la dedeman o solutie eco pt protejarea lemnului care rezista in timp. Sa aveti o duminica placuta, plina de inspiratie.

    RăspundețiȘtergere
  5. Eu am araci din lemn de rachita. Nuiele mai groase, ascutite la varf, taiate de sot si baiat de pe malul paraului din zona. Fiind cu tot cu coaja au si un aspect placut, se leaga usor rosiile de ele (mai au noduri si se agata). Am de 3 ani si inca sunt buni. Mai inlocuiesc in fiecare an pentru ca se mai rup la smuls toamna, sau prind radacini si am decoruri de frunze de rachita la rosii... un alt avantaj e costul inexistent (daca nu luam in calcul taiatul si transportul). Am pus si la fasolea boabe si am cuplat cate 4 mai lungi legati intre ei la varf si nu i-au daramat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Normal ca prajini taiate din lastarisuri sunt cele mai ieftine numai ca, toate astea au un proprietar, privat sau de stat, si taierea lor se cam numeste furt(isag), cu exceptia situatiei ca ne-am inteles cu proprietarul sau daca cel care taie este si proprietarul....
      La noi vad ca nu este inca insusita cultura proprietatii, reminiscentele trecutului comunist sunt inca puternice...ce are daca tai niste bete de pe malul garlei...garla e a tuturor.
      Este si acolo un proprietar, statul, prin Apele Romane. Sau comuna respectiva...

      Ștergere
    2. Bineinteles ca trebuia sa fie un inteligent din asta! Că Statul Roman sau Apele Romane sunt si interesati de rachita care creste pe malul apelor.

      Ștergere
  6. Eu am cumparat anul trecut de la un nene cu 1 leu bucata si sunt de salcam. Sunt din Ilfov daca vrei cand se incalzeste o sa intre daca mai aduce!

    RăspundețiȘtergere
  7. eu am de fier,dar cred ca-i am de peste 20 de ani.vreau sa incerc alt mod.araci din loc in loc si leg de ei sarma(de aceea cu plastic) ,pe care o fixez bine de araci.ca sa utilizez mai putini.si pe sarma atasez rasadul,cu sfoara,pe masura ce creste.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-i asa ca e o idee buna?
      Si eu ma gandeam la aceasta solutie.
      Bravos!

      Ștergere
  8. Buna!
    Pe aici, prin Ardeal, folosim araci din alun, ramuri lungi de alun si destul de groase ca sa nu se rupa care se n umesc "poci", iar actiunea de a implanta aracii langa fasole sau rosii se numeste "pocit". Sora mea, din Banat, a gasit si o explicatie a acestei denumiri: cica, daca iti da una cu ea in cap te"poceste", am ras ca eu de cand am plecat din Banat am uitat expresia "pocit", "un om pocit" etc.
    Anul acesta am si eu de la alunii mei sa tai cateva "poci" si de la un an la altul rupem partea care a stat in pamant si le refolosim, apoi, dupa 3 sau 4 ani luam altele de la cei care v and pe strada si striga, prin luna mai, "poci, poci de vanzareeee ".
    Dar, am invatat ceva, printre multe altele, ce ne-a invatat Marian si o sa facem si noi anul acesta asa.
    Parerea mea, legata de aracii aratati de tine, draga Viata la tara,lemnul fasonat, adica prelucrat cand este atat de subtire nu poate fi rezistent, asa cum zice si Vasile, nu merita investitia, decat daca ar tine o viata intreaga, asa ca ne intoarcem la aracii mei din ramuri tinere de alun, cu coaja cu tot si foarte rezistente la furtuni. Undeva, pe blog, am o postare care se numeste "pocirea fasolei" si se pot vedea.
    Bafta, anul acesta, tuturor celor care isi pun nadejdea in vreme buna de gradinarit!

    RăspundețiȘtergere
  9. am aflat - inca n-am probat - ca vin in targurile de cereale tarani cu carute de araci din salcam, toti la 1.5 m inaltime. ii vand la bucata - 0.8-1 leu - sau la caruta - cica sunt 250-300 buc, si atunci se negociaza mai jos pretul.

    RăspundețiȘtergere
  10. Din ce am observat eu in zona mea( Rm.Valcea),cei mai folositi si se pare si cei mai rezistenti sunt cei de salcam(obligatoriu curatati de coaja)

    RăspundețiȘtergere
  11. @martha, da si eu cred ca aracii din metal nu sunt foarte recomandati. Tocmai de aceea tot incerc sa gasesc unii de lemn la un pret realist.
    @Marian, sa stii ca nici in solar nu e foarte recomandata ata aia din plastic. Anul trecut, din cauza caldurii ata s-a rupt, pentru ca era legata de scheletul metalic al solarului iar greutatea plantei a avut si ea un cuvant important de spus. Anul asta caut alta solutie pentru plantele din solar. Probabil araci de lemn :)
    @nelucraciun, unii dintre aracii existenti sunt din fier beton dar sunt de diferite marimi, cu diametru diferit si arata in gradina exact ca in "Padurea Spanzuratilor". Am cochetat cu ideea de a cumpara anul asta fier pentru a face unii noi si egali in dimensiuni. Dar poate dau pe undeva peste cei din lemn, mult-doriti.
    @Vasile Rosciuc, deci sunt riscuri si la cei din lemn e clar. Am incercat si varianta cu legatul pe spalieri. Poate n-am fost eu prea priceputa dar in timp, sarma intinsa s-a lasat si a afectat plantele. Mai degraba le-as da celor din lemn cu solutie de protectie. 2 lei, ar fi un pret rezonabil dar trebuie sa caut atelierul de tamplarie corespunzator zonei noastre :)
    @corina, ar fi o solutie in cazul in care as gasi unii cu grosime suficienta. O sa arunc in ochi prin lastarisul din zona.
    @Brandusa Neagu, dadadada, astept un semn.
    @MAG, mie sarma aia mi s-a lasat. Repet, poate a fost doar un efect al nestiintei noastre ( doar stiti ca nu suntem foarte artisti la chestii de-astea :))
    @Elisa, o sa caut postul, poate asa imi vin idei. Tare simpatic termenul folosit in Ardeal :))
    @Simf, gata ma duc croita duminica in satul vecin ca acolo e un targ din asta. Oare in piata Obor nu vinde nimeni araci?
    @Nicu Plesa, salcam sa fie. Nu stiu unde sa caut dar macar mi-am facut o idee despre cum sa fie si din ce.

    RăspundețiȘtergere
  12. Noi am cumpărat o maşină de şipci, nişte rebuturi din prelucrarea buştenilor pentru scândură. Am avut ce alege de acolo, unele erau mai lungi, altele mai scurte dar noi le-am tăiat la dimensiuni egale şi aşa am făcut rost de araci. Ba chiar, din unele am făcut cadre pentru compostor, o ladă mare pentru ştiuleţii de porumb şi nişte grătare pentru pus sacii de cartofi în cămară. Şipcile din care nu am putut confecţiona nimic le-am făcut bucăţi pentru focul de grătar :)
    DoDorina

    RăspundețiȘtergere
  13. Interesant ce zici tu @Dorina. De unde se cumpara astfel de rebuturi? De la nenii aia care prelucreaza lemn?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. La noi în sat mai trec din când în când maşini cu lemne pentru foc. Trec aşa, pe drum, mergând încet şi aşteaptă muşterii :)... Nouă ne-a venit brusc ideea, disperaţi că nu avem din ce face aracii şi am cumpărat şipcile astea. De tăiat le poţi tăia la dimensiuni egale însă, dacă ţii la estetică, să ştii că unele sunt mai groase, altele mai subţiri. Sunt margini de buşteni, nu ştiu cum să explic mai bine, cu scoarţa copacului pe ele. Noi am fost mulţumiţi.
      Poate găseşti şi tu, poţi încerca la cei care fac scânduri...

      DoDorina

      Ștergere
  14. Bortan Nicolae30 mai 2013 la 00:43

    Buna seara,
    daca se poate as dori si eu 150 buc.! Sunt din Bucuresti.Nr.meu de telefon este 0763650366.
    Va multumesc

    RăspundețiȘtergere
  15. Marian
    Poti sa cumperi de la un magazin de cherestea de pe sos. Chitilei, sectorul 1, ultima cladire pe dreapta inainte de capatul tramvaiului 45, in dreptul semaforului. Costa 20 lei un pachet de 30 bucati araci din lemn la o inaltime de cca.1,70 m.

    RăspundețiȘtergere
  16. Cel mai bun arac si gratis este stuful de balta. Luati de-acolo si faceti-va treaba. Un bat mai gros din stuf poate sustine o greutate de pana la 10 kg de rosii. Asta in functie de cat de gros este stuful. Simplu si gratis:)
    Succes !

    RăspundețiȘtergere
  17. Salutare oameni buni! O varianta mai ieftina ar fi http://www.depozit-cherestea-chitila.ro pentru araci . Toate cel bune !

    RăspundețiȘtergere
  18. Ady, m-am uitat pe site-ul pus de tine.Nu stiu care zici tu ca este varianta aracilor.

    RăspundețiȘtergere
  19. Salutare,daca mai e cineva interesat de araci de salcam am posibilitatea sa fac la comanda clientului....dimensiuni sectiune.....lungime,Preturile sunt discutabile in functie de dimensiunile dorite. este un lemn cu rezistenta foarte buna, nu are lucrabilitate mare si este durabil in timp.

    RăspundețiȘtergere
  20. Araci din stejar pentru gradina de la 1,5m pana la 2m .

    1 leu / bucata . Ne aflam in localitatea Peris Ilfov .

    Telefon de contact : 0720056443 - Florin Ionita

    RăspundețiȘtergere
  21. Se pot folosi tevi din plastic,insa nu din acela folosit la inst electrica.Are o vecina de f. multi ani ,ceva mai grosi in carne.Iarna asta o sa-mi rezolv problema :cei din lemn ,putrezesc,iar deplasare la tara .in liziera curatare ascutire etc,etcTrebuie sa aflu ce teava este cea de care va spuneam si ma gandeam sa testez teava de la inst el umpluta cu nisip +ciment. O sa mai revin

    RăspundețiȘtergere
  22. Producem araci din stejar dar si alte esente - rezultati in urma tivirii cherestelei.

    Dimensiuni :
    Lungimi : 2m +
    Diametru : 3cm x 3cm ( patrati )

    Pret :
    1,8 lei / bucata = neascutiti
    2 lei / bucata = ascutiti

    La comenzi peste 1000. buc pretul se negociaza !

    Ionita Andrei - 0763039832

    Localitatea de productie : Peris judetul Ilfov ( 35 km de Bucuresti - acces DN1 si varianta Buftea-Crevedia-Lucianca )

    RăspundețiȘtergere